Tekst Saskia de Goeij Beeld ANP Foto

KIJK naar de dijk

De dijk langs de Hollandsche IJssel tussen Krimpen aan den IJssel en Gouda beschermt de achterliggende Krimpenerwaard tegen het water uit de rivier. Hij is 19 kilometer lang, waarvan maar liefst 10 kilometer moet worden versterkt en verhoogd. Dat is een lastiger opgave dan het op het eerste gezicht lijkt, onder andere vanwege de bebouwde omgeving waarin de dijk ligt en de verkeersfunctie die hij heeft. Maar dat houdt het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard niet tegen.

De dijk tussen Krimpen aan den IJssel en Gouda is 19 kilometer lang, waarvan maar liefst 10 kilometer moet worden versterkt en verhoogd

De Hollandsche IJssel is een getijderivier. Door klimaatverandering stijgt de zeewaterspiegel en komt er ook in deze rivier vaker hoogwater voor. Bij hoogwater kan het water over de dijk heenslaan, ook staat er meer druk op de dijk. In het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) is het stuk dijk tussen Krimpen aan den IJssel tot Gouderak aangemerkt als kwetsbaar. De dijk is smal en hoog en er staan veel huizen en bedrijven langs (ongeveer 770 adressen). Langs de dijk liggen twee dorpskernen. De weg op de dijk is de enige weg naar één van de dorpen en verbindt de dorpen met elkaar. Een en ander brengt nogal wat uitdagingen met zich mee. Verstevigen met klei is geen optie, daar is geen ruimte voor. In plaats daarvan heeft het project veel inpassingen en maatwerk nodig. Dit zorgt voor meer dan 40 overgangen tussen de verschillende dijkvakoplossingen.

‘Ze rijden hier de vouwen uit je broek’

Bewoners en bedrijven Anne Kirsten Meijer van het hoogheem­raadschap van Schieland en de Krimpenerwaard is ambtelijk opdrachtgever van het project Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard (KIJK), dat tot doel heeft de dijk langs de Hollandsche IJssel te versterken. Ze is zich zeer bewust van de impact van het project op de omgeving en de betrokken gemeenten. Daarom heeft ze ervoor gekozen in een vroeg stadium actief contact te maken met bewoners, vertegenwoordigers van bedrijven en gemeenten. ‘Tijdens de coronaperiode was dat soms lastig. Gelukkig konden veel bewonersbijeenkomsten digitaal georganiseerd worden. Tijdens deze bijeenkomsten is uitleg gegeven over waarom de dijkversterking nodig is, hoe dit uitgevoerd wordt en welke mogelijke overlast dit met zich meebrengt.’ Daar heeft ze het niet bij gelaten. Ze heeft de bewoners gevraagd actief mee te denken over de verkeersveiligheid. ‘Een veelgehoorde opmerking langs de dijk is: ze rijden hier de vouwen uit je broek. De weg op de dijk is smal. Door de dorpskernen en over de dijk rijden vrachtwagens en bussen. Na de dijkversterking willen we de beste mogelijke oplossing toepassen, die bestaat uit de aanleg van een aantal drempels, verschillende kleuren asfalt en op sommige plekken een vrachtwagenverbod.’

Groot project, grote uitdagingen Projectmanager Paul Polak, ook van het hoogheemraadschap, ziet diverse uitdagingen. ‘De grootste is om in de zeer beperkte ruimte een ontwerp te maken dat de dijk weer hoog en sterk genoeg maakt en ook de weg op de dijk veiliger maakt en bereikbaar houdt tijdens de werkzaamheden. Met de huidige energiecrisis is de volgende uitdaging het project financieel passend te maken. Als gevolg van de inflatie zoeken we naar mogelijkheden om te besparen zonder in te leveren op kwaliteit.’ Polak is erg trots op de samenwerking met Rijkswaterstaat. ‘In goed overleg is besloten om te onderzoeken of extra verbeteringen aan de Hollandsche IJsselkering positieve effecten kunnen hebben op de dijkversterking. Dat is zeker het geval. Op een aantal plekken hoeft de dijk minder te worden verhoogd.’

Gerelateerde artikelen

Boordeling primaire keringen De kust is veilig
Buitendijks en veilig? Yes, we can!
Fotospread Muiderslot onder water
Minister van IenW Mark Harbers 'Samen het verhaal van water vertellen'

Deel dit artikel

◂ Inhoud