Judith de Jong (l.) en Jane Alblas

Hoofdredactioneel commentaar

Check!

Als iemand jouw huis binnenvalt met een camera, om te checken of je wel een Waterbaas bent, wat zou je daarvan vinden? Best spannend, toch? En hoe zou je het er vanaf brengen? Een rondje langs je keuken, badkamer, wc en tuin met de vraag: doe je de goede dingen voor schoon en voldoende water? Dat is precies wat een aantal jongeren is overkomen tijdens de campagnepiek van de Waterbazen, de gezamenlijke publieksaanpak van de waterschappen. Het doel is om mensen meer waterbewust te maken en op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met het werk van de waterschappen. In de voorjaarspiek proberen de waterschappen jongeren en jongvolwassenen te bereiken met de oproep: doe de Waterbazencheck via Waterbazencheck.nl! Een "razende reporter" is bij jongeren langsgegaan om de Waterbazencheck ter plekke te doen. Want jonge mensen zijn een gewilde doelgroep. Potentiële nieuwe stemmers! Mogelijke toekomstige werknemers! Trendsetters, opiniemaakers, influencers! Het is ook een groep die voor de waterschappen lastig te bereiken is. Je tiener thuis of studerende nichtje zit immers niet altijd te wachten op verhalen over stuwen, gemalen en zuiveringsinstallaties. Misschien dat een overstroming in Limburg kan leiden tot een kort gesprek op een verjaardag. En de tip waar hij of zij kan zwemmen (zie Zwemwater.nl of de Zwemwaterapp), is ook nog wel welkom. Maar dan stokt het meestal. Iets met ver-van-je-bed en er zijn wel leukere dingen te bedenken. Waterschappen zijn bovendien niet de enige die de aandacht van jongeren willen vangen. Hoe zien ze door de bomen het bos (of in dit geval: de waterschappen) nog? Dat begint natuurlijk met ons inleven in de groep. En ook door het ze simpelweg te vragen. Gelukkig hebben we de jeugdwaterschappers. Die zeer actief via social media hun peers bestoken met wat zij beleven in hun rol bij het waterschap. De vragen uit de Waterbazencheck zijn door hen geselecteerd. Overigens is er niet alleen bij jongeren werk aan de winkel. Toegegeven, als professionals bij de waterschappen zijn we weliswaar waterbewuster dan de gemiddelde Nederlander. Zo kennen we niet alleen het risico van overstromingen maar ook van droogte. En weten we dat er beter niet te veel tegels in je tuin kunnen liggen. Ook weten we dat onze collega’s van de zuiveringen hun handen vol hebben aan de troep die niet in het riool thuishoort. Maar toch: scoren we zelf massaal een tien op de Waterbazencheck? Vegen we allemaal netjes het vet met een keukenpapiertje uit de koekenpan voordat we die afwassen? En weten we zeker dat er geen microplastics in de potjes in onze badkamer zitten? Eh… Misschien niet. De Waterbazencheck zal niet zorgen voor een aardverschuiving onder jongeren en de rest van Nederland. Maar hopelijk trekt hij wel op een leuke manier de aandacht. Dus, allemaal doen, die Waterbazencheck. En zegt het voort!

Judith de Jong, vormt samen met Jane Alblas de hoofdredactie van Het Waterschap

Deel dit artikel