Tekst Bas Nieuwenhuijsen Beeld Shutterstock
Doelen en niet de financiën leidend in coalitieakkoord
Brabantse Delta wil slimmer en vernieuwender werken
‘We zeggen niet: wat is het maximale tarief dat we willen heffen, en wat kunnen daarvoor doen? Maar: dit zijn de belangrijkste uitdagingen en dit zijn de kosten.’ Secretaris-directeur Arthur Meuleman van waterschap Brabantse Delta schetst hiermee de grondslag van het coalitieakkoord voor de periode 2023-‘27. Een trendbreuk die iedereen gaat merken, van inwoners en bedrijven tot medewerkers en partners.
Bij eerdere coalitieakkoorden waren de financiële kaders leidend en niet de doelen. Nu heeft het waterschap dat omgedraaid. Meuleman: ‘Wij hebben voor de formerende partijen een transitiedocument opgesteld, met daarin de tien belangrijkste uitdagingen waar het waterschap voor staat. Wie willen we zijn, wat willen we doen? Wat betekent dat voor de organisatie, en wat kost dat dan? Daar hebben we een begroting bij gemaakt. Die omvat een aantal investeringen, onder meer in innovatie. Het is een ambitieus akkoord, maar wel concreet, geen luchtfietserij.’
‘We kiezen een zakelijke, ondernemende en innovatieve aanpak’
Voor wie en met wie ‘De organisatie zal meer naar buiten gericht worden,’ vervolgt Meuleman. ‘De uitdagingen kunnen we niet in ons eentje aan. We gaan meer gebiedsgericht werken, dus zullen we de samenwerking met partners meer opzoeken. We moeten nog beter beseffen voor wie en met wie we het doen.’ ‘Om onze doelen te bereiken, hebben we meer mensen nodig over de volle breedte van de organisatie,’ vertelt Anco Sneep (VVD), lid van het Dagelijks Bestuur (DB). ‘Dat lukt goed, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. Mensen werken graag bij een organisatie die bijvoorbeeld bezig is met de gevolgen van de klimaatverandering, op een vernieuwende manier. Wij maken bijvoorbeeld bioplastics uit afvalwater, een innovatie waarvoor we een prijs hebben gewonnen.’
Kostenbewust Het realiseren van de ambities uit het akkoord en de bijbehorende versterking van de organisatie kosten uiteraard geld. Karin van den Berg (Water Natuurlijk), DB-lid met financiën in haar portefeuille: ‘We staan voor een duurzaam financieel beleid. Al met al betekent het een tariefstijging, maar die blijft beperkt. We hebben reserves die we kunnen inzetten en per project zoeken we naar subsidies. Daarnaast onderzoeken we de effectiviteit en efficiency van de organisatie.’ Meuleman: ‘Het is heel goed dat we als organisatie kostenbewust blijven.’ Sneep: ‘We hebben een getrainde organisatie nodig, waarmee we slimmer en vernieuwender werken. En we kiezen een zakelijke, ondernemende en innovatieve aanpak. Met die bioplastics bijvoorbeeld kun je geld verdienen. Daarnaast heeft ons werk een maatschappelijk nut, dat je ook als waarde mag meetellen.’