Tekst Marjan van Wijngaarden

Beeld GH+O

Gezamenlijke campagne

Positieve oproep trekt inwoners naar de stembus

Praten over veiligheid maakt mensen bang

Hoe krijg je Nederlanders enthousiast voor de waterschaps­verkiezingen? En hoe bedenk je een campagne waar alle waterschappen blij van worden? Dat was koren op de molen van communicatiebureau GH+O. ‘Wij werken graag aan campagnes die ergens over gaan.’

Doutzen Wijbenga is communicatiestrateeg bij GH+O. Samen met haar collega, copywriter Yasmin Visser, vertelt ze hoe ze ruim een jaar geleden werden benaderd door de waterschappen. ‘De opdracht was: bedenk een campagne waarmee we heel Nederland enthousiast krijgen om te gaan stemmen,’ vertelt Wijbenga. ‘Bij eerdere verkiezingen voerde ieder waterschap een eigen campagne. Nu was er de behoefte om het met alle waterschappen samen te doen.’ ‘Waterwerk lijkt ver weg, maar is juist dichtbij omdat het om je eigen leefomgeving gaat,’ zegt Visser ‘Misschien woon je niet in de buurt van een dijk. Maar dan zwem je in de zomer vast graag in die plas bij jou in de buurt. En iedereen is wel eens kletsnat geregend op de fiets, dus fijn als het regenwater weer wegstroomt.’

Op basis van het inzicht dat iedereen een band met water heeft, ontwikkelde GH+O voor de campagne acht verschillende typen Nederlanders. Zoals de ‘doorspoeler,’ de ‘miezerfietser’ en de ‘oeververtoever’. Nederlanders worden nieuwsgierig gemaakt: ‘Hallo stormtrotseerder, we mogen weer stemmen!’ De acht types zijn gekoppeld aan acht inhoudelijke thema’s zoals duurzaamheid, ruimte voor water en milieu, flora & fauna. ‘En dan blijkt dat er voor ieder type Nederlander echt iets te kiezen valt bij de waterschapsverkiezingen,’ aldus Wijbenga. ‘Vind je dat een riviertje z’n natuurlijke loop moet behouden, of kan hij beter verlegd worden? Vind je dat dijken er gewoon liggen voor de veiligheid, of wil je dat ze ook voor recreatie worden gebruikt? Wil je meer groen in je omgeving of zit je daar niet op te wachten?’

‘Voor ieder
type Nederlander
is er iets
te kiezen’

Ga stemmen
GH+O nam de waterschappen mee in het hele traject. Bijvoorbeeld door brainstormsessies en uitgebreide gesprekken. Wijbenga: ‘Zo is het echt een gezamenlijke campagne geworden.’ Natuurlijk waren er ook discussies. ‘De waterschappen wilden bijvoorbeeld ook over veiligheid praten, over ondergelopen kelders,’ zegt Visser. ‘Maar uitgangspunt is dat we mensen niet bang willen maken.’ Wijbenga vult aan: ‘Het is een positieve campagne. Als mensen enthousiast zijn over de waterschappen, krijgen ze ook interesse in de inhoud. Daarom hebben we gekozen voor een positieve oproep. Niet ‘ga stemmen,’ maar ‘we mogen weer stemmen’.’
De waterschappen hebben middelen gekregen waarmee ze campagne kunnen voeren, zoals posters en de campagnevideo. Daarnaast kunnen ze ook eigen middelen inzetten. Denk aan advertenties in huis-aan-huis-bladen en spandoeken. ‘Sommige waterschappen voeren hun campagne helemaal zelf. Andere vragen verdere ondersteuning,’ zegt Wijbenga. ‘Zo willen de waterschappen onder de grote rivieren aanhaken bij het carnaval, wanneer al dat bier in de rioolwaterzuivering terecht komt. Goed om te zien hoe de waterschappen aan de slag gaan met het concept.’

Ambassadeur
Het maken van alle campagnemiddelen kende één probleempje. Visser: ‘We hadden natuurlijk ook foto’s met storm en regen nodig. Maar de hele zomer en het najaar was het prachtig weer. Eindelijk was er een dag waarop het zou regenen. Tenminste, dat was voorspeld. Maar het regende dus niet. Toen zijn we maar met tuinslang, emmers en gieters aan de slag gegaan om regenachtige foto’s te maken.’ En gaan Visser en Wijbenga zelf stemmen? ‘Natuurlijk!’ roept Visser. ‘En ik vertel al mijn vrienden en familie dat ze ook moeten stemmen en waarom. Ik ben echt een ambassadeur van de waterschappen geworden.’ Dat geldt ook voor Wijbenga. ‘Op verjaardagen praat ik erover. Ik ga stemmen op een partij die duurzame innovaties in het programma heeft staan. Dat vind ik belangrijk. Ik zeg tegen iedereen: we mogen weer!’

> Website Waterschapsverkiezingen

> Vul zelf de Stemhulp in

image

Ook interessant

Deel dit artikel